اسمز معكوس (Rivers Osmosis) فرآيندي فيزيكي جهت تصفيه آب است كه طي آن ، كليه ناخالصي هاي محلول در آب از جمله: نيترات، سرب ، جيوه ، آرسنيك، كادميوم و ساير فلزات سنگين، به روش كاملا فيزيكي و بدون افزودن مواد شيميايي از آب جدا مي شوند. به طور كلي مي توان اطمينان داشت كه با تصفيه آب به روش اسمز معكوس مي توان تا ۹۸% ناخالصي هاي آب را حذف كرد. دفع ميكروب ها و باكتري ها و ساير ميكروارگانيزمهاي بيماري زا توسط اين روش تقريبا صد در صد است اما به دليل عدم آب بندي كامل سيستم اسمزمعكوس امكان دارد مقدار كمي از اين ناخالصي ها از سيستم عبور كرده و در آب تصفيه شده ديده مي شوند.

امروزه استفاده از روش اسمز معكوس در تصفيه آب، به صورت فناوري غشايي ، بسيار متداول شده است. براي اين منظور، آب را با فشار پمپ از يك غشاء نيمه تراو از جنس استات سلولوز عبور مي دهند. اين غشاء داراي منافذ بسيار ريز به قطر حداكثر يك ده هزارم ميكرون مي باشد. در نتيجه ملكولهاي ناخلصي قادر به عبور از غشاء نمي باشند و فقط ملكولهاي آب خالص هستند كه مي توانند ازا ين منافذ عبور كنند.

اجزاي اصلي يك سيستم تصفيه آب اسمز معكوس به طور ساده عبارتند است:

۱ – غشاء پليمري نيمه تراوا ( ممبران ) كه معمولا از جنس پلي آميد يا استات سلولوز است.

۲ – پمپ جهت تامين فشار آب جهت عبور از ممبران

۳ – مجراي دفع پساب جهت تخليه ناخالصي هاي حذف شده از آب آشاميدني

در دستگاه هاي تصيفه آب خانگي آکواکلین و فرش واتر با روش اسمزمعكوس ، ناخالصي هاي معلق در آب شهري (گل و لاي ، شن و ماسه ، زنگ لوله ها و …) پس از عبور از سه فيلتر اوليه حذف مي شوند ، سپس با فشار پمپ وارد محفظه اي كه حاوي ممبران RO است مي شود. ممبران از چندين لايه غشاء نيمه تراوا تشكيل شده است كه به دور يك لوله مركزي پيچيده شده اند.

از آنجا كه ملكولهاي ناخالصي قادر به عبور از غشاء نيمه تراوا نيستند از اين رو در يك طرف غشاء آب تقريبا خالص وجود خواهد داشت كه راهي لوله مركزي شده و به سمت شير آب تصفيه شده هدايت مي شود. در طرف ديگر لايه هاي ممبران، آب آلوده و سرشار از ناخالصي ها وجود دارد كه به سمت مجراي تخليه فاضلاب دستگاه هدايت شده و دفع مي شوند.

امروزه روش اسمز معكوس اقتصادي ترين فرآيند براي تهيه آب شرب از آبهاي آلوده، شور و سنگين در مناطق كم آب مي باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =